Az utóbbi évtizedekben és napjainkban is zajló
társadalmi változások, a technológiai környezet radikális átalakulása a
közkönyvtárak számára új kihívásokat jelentenek világszerte. A könyvtárak egyre
inkább válnak meghatározó fontosságú közösségi központokká, ahol a használók
olyan szolgáltatásokat is kaphatnak, amelyekhez máshol nem férhetnének hozzá.
A könyvtár, mint a közösség szíve változatos
cselekvési lehetőségeket kínál, és számos olyan célt és prioritást is támogat,
amely helyi és országos szinten, valamint az egyének számára is kiemelten
fontos, így központi szerepe van a társadalmi felelőségvállalásban.
A könyvtár új módszertanok bevezetését
célozta meg, köztük elsőként az élményközpontú oktatást, mely az attitűdre
megalapozva a cselekvésen keresztül váltja ki a kíváncsiságot és növeli a belső
motivációt. Mindez új utakat nyit meg a „megtanulni tanulni’’ és az „’élethosszig
tartó tanulás’’ eléréséhez, ami hozzájárul az életminőség javulásához, az
ország versenyképességének növeléséhez.
A Solymár Imre Városi Könyvtárnak, mint kulturális
intézménynek lehetősége nyílt betekintést nyerni Békéscsabán 3 oktatóközpontba
is egy tanulmányi nap keretein belül az élményalapú oktatásba.
Az első úti cél az Acton magániskola
volt, amiből 250 db van világszerte.
Az oktatási intézmény 3 alappillére a személyiségfejlesztés,
az online tanulás és a projekt munka, mely által játékos módon szerzik meg
a tanulók az ismereteket akár több tantárgy összehangolásával. A könyvtár
dolgozói megfigyelhették a diákok tevékenységét és az élményközpontú oktatás
eredményét rajtuk. A legszembetűnőbb az volt, hogy a gyerekek imádták minden
percét., majd a részleteket megfigyelve rajzolódott ki, hogy mennyire önállóak,
felelősségteljesek és empatikusak egymással. Fontos számukra a csapatszellem
fenntartása és erősítése.
Pásztor Anett az ACTON vezetője elmondta, hogy a
való életre készítik fel őket egy egymást motiváló környezetben. Mivel
minden tanuló a saját tempójában halad, ezért nem ritka, ha egy tanuló már fél
év alatt végez egy éves tantárggyal és halad tovább a következővel a tanév
végéig.
A következő állomás a békéscsabai könyvtárba és azon
belül is a KOLLABOR Természettudományos Élményközpontba vezetett. Ez a kreatív alkotótér (makerspace)
a sokoldalúságáról mutatkozott meg, ahol a 3D nyomtatón, lézervágón,
gravírozón, CNC gépen, varrógépen keresztül egyéb berendezések is
megtalálhatóak voltak, amik a decentralizált gyártásnak. pontosabban az
elosztott, helyi gyártásnak ad helyet, mely nagyban hozzájárul az ökológiai
lábnyomunk csökkentéséhez. Koszecz
Sándor és Koszecz Andrea, az intézmény vezetői a foglalkozásaikon keresztül
meséltek arról, hogy milyen sikerekett hozott
a diákok részére a tapasztalati úton szerzett tanulás olyan
programok révén, mint az élményturisztika, mikroelektronika,
hulladékhasznosítás, 3D nyomtatás-tervezés,-modellezés és a főzés, amihez egy
modern konyha állt rendelkezésre és közben a kémiai ismereteiket is bővítették.
A 3. úti cél a ROBOKALAND volt. ami egy igazi
meglepetés doboz volt. Ebben az
ökotudatos, digitális, közösségi alkotóműhelyben Gajdács Krisztián a hely
vezetője megmutatta, hogy miket készít a gyerekekkel együtt. miközben kitárul a
világ előttük és olyan tudásra tesznek szert szórakozva, ami sokban
hozzásegítene a környezetvédelemhez, hogy az elromlott berendezéseket képesek
legyenek az emberek megjavítani. Nemrég olyan plazmát alkottak, amivel a
növények 3 nap alatt annyit nőttek, mint 2 hét alatt. Minden, amit lehet
újrahasznosított alapanyagból készítenek. 2020-ig 6 tonna elektromos
berendezést fogadtak örökbe. A legszívmelengetőbb az volt még, hogy már
nagyobb elektronikai cégek is kapcsolatban vannak vele, hogy jó helyre
kerüljenek a még megmentésre váró alkatrészek, amelyekből gyakran pár forintból
több 10.000 Ft értékű használati tárgyat készítenek, majd haza is
vihetnek. Érdekességképpen, hogy
Európa legnagyobb Tesla tekercse is ott található.
A három szervezettől kapott élmény és tudás felbecsülhetetlen, melynek elemei a Solymár Imre Városi Könyvtár programjaiban is fellelhetőek lesznek.
|
||